Vår svenska tradition betonar att postservice är en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett deras geografiska placering i landet.
Därför är det med stor besvikelse vi noterar att Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har beslutat på ett sätt som negativt påverkar småföretag och kunder i mindre stadsområden.
Postnords blunder med varubrev.
Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.
Det här fotot är en annons.Om du vill beställa, klicka på bilden.
Detta resulterar i att företag som marknadsför små och lättviktiga varor nu är tvungna att använda sig av mer kostnadskrävande pakettransporter för att säkerställa spårbar service för kunderna.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Det är inte bara en problematik kring ökande kostnader.
Det står om den viktiga principen att alla individer bör ha samma möjligheter till postservice.
Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.
För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.
De står nu inför valet att antingen absorbera de högre kostnaderna eller föra över dem till kunderna.
Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.
Det handlar även om en rättvisefråga.
Postnord, som ägs av staten, har en skyldighet att agera i allmänhetens intresse.
Det är ett brott mot denna grundprincip att göra det svårare för en stor del av medborgarna att få tillgång till basala posttjänster.
Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.
Det konstiga är att Postnord faktiskt besitter ett nätverk av paketombud som skulle kunna hantera varubrev om de bara instruerades.